Статті

Ексклюзивне інтерв'ю генерального директора ТОВ "Астеліт" (бренд life:))

lifeАгентство "Інтерфакс-Україна" провело інтерв`ю з генеральним директором оператора компанії Астеліт (торгова марка Life :) ) - Олександром Бариновим. В ході інтерв`ю було видобуто багато цікавої інформації, такої, як фінансові успіхи компанії у цьому році, тарифну політику та багато інших питань, про які ви можете прочитати далі. 

Запитання: Нещодавно "Астеліт" опублікував звіт за 3 квартал і показав досить хороші результати. 

Відповідь: Я вважаю, що вони відмінні. 

 

Питання:Прокоментуйте, що вплинуло на їхнє поліпшення в порівнянні з аналогічним періодом минулого року? З чим ви пов'язуєте таке значне скорочення збитку?

Відповідь: У першу чергу, це зростання доходів компанії. Я абсолютно впевнений: компанію повинні страшити не великі витрати, а маленькі доходи. Тому збільшення доходу - одне з ключових завдань команди. Якщо говорити про результати третього кварталу, то на їх зростання вплинула сукупність факторів. З одного боку - ми збільшили доходи, з іншого - зробили ефективні кроки для оптимізації витрат.Зокрема, наші доходи зросли на 23%, і ми переступили планку в 100 млн доларів/квартал, при цьому EBITDA виріс на 25%. Це говорить про те, що ефективність нашого бізнесу зростає швидше, ніж абсолютний дохід, який генерує компанія. При цьому важливо відзначити, що нам вдалося наростити активну абонентську базу до 7,1 млн абонентів. Все це підтверджує, що стратегія, обрана компанією на початку року, працює. 

 

Питання: Ви сказали про конкретні кроки, які позитивно вплинули на фінансові показники компанії в минулому кварталі. Розкажіть, які конкретно. 

Відповідь: Перший фактор - це регіональний зростання. У третьому кварталі ми продовжили реалізовувати регіональну стратегію, запустивши ряд пропозицій, які принесли зростання абонентської бази: на сході країни - на 15%, на заході - на 18%, і в центрі, де у нас сильні позиції, - на 4%. Другий фактор - це літні пропозиції, націлені на туристів, що приїжджають в Україну. Тут я маю на увазі тариф "Турист life:)", завдяки якому сім-картка life:) стала для туристів з Росії вигідною альтернативою роумінгу. Треба сказати, що літній сезон цього року видався «хлібним» як за напливом туристів, так і за їх телеком-активності. Тим не менше, не можна сказати, що сезонність була домінуючим фактором зростання в третьому кварталі. Швидше, одним з них. Ми не тільки гостинно «брали» гостей, а й допомагали українцям, які виїжджають за кордон, комфортно почувати себе в роумінгу. Роумінг-напрям став третім важливим «двигуном» нашого зростання. Для абонентів life:) літом ми запустили тариф "Travel life:)", що поєднує доступні голосові дзвінки і доступний інтернет-трафік у роумінгу. 

 

oleksandr barinov

 

Питання: Наскільки популярним виявився цей тарифний план? 

Відповідь: Думаю, що цифри скажуть самі за себе. Обсяг інтернет-трафіку, що використовується нашими абонентами в роумінгу, виріс в 5 разів. Навіть незважаючи на те, що ми запустили тариф тільки в середині літа, зростання абонентів, що скористалися роумінгом, склав 40% в порівнянні з минулим роком. А кількість гостей, які обрали роумінг-послуги life:), збільшилося на 200% порівняно з 2010 роком. У третьому кварталі дохід life:) від роумінг-послуг зріс на 50% порівняно з третім кварталом 2010 року. Все це стало можливим завдяки нашим двостороннім угодам і домовленостям з різними операторами світу. 

 

Питання: У цьому тарифі роумінг за зниженими тарифами доступний в 25 країнах. Чи збираєтеся ви розширювати список країн?

Відповідь: Звичайно. Плануємо розширювати, і зараз ведемо ряд переговорів з цього напрямку. В цілому, регіональне зростання плюс пропозиції для туристів і роумерів - це ті основні інструменти, за допомогою яких ми досягли істотного зростання в останньому кварталі. 

 

Питання: Є думка, що одним з факторів, що негативно впливає на рентабельність вашого бізнесу, є значний рекламний бюджет. Відповідь: Не можна говорити, що витрати на рекламу складають якусь шалену частину витрат оператора. Принаймні, ця стаття непорівнянна з тими витратами, які оператори несуть у зв'язку з підтримкою обладнання, інформаційними системами і збільшенням ємності мережі. Ми порівнюємо себе зі своїми конкурентами за таким параметром, як share of voice (частка рекламного впливу - ІФ). Треба сказати, що ми витрачаємо на рекламу стільки, щоб отримувати частку впливу, порівнянну з нашою ринковою часткою. Більш того, наш підхід полягає в тому, щоб створювати яскраву та запам'ятовуючу рекламу, яка нас виділяє на тлі «рекламного шуму», а не перетрачівать на закупівлю рекламних площ. Саме на це спрямована нова комунікаційна платформа «Світ спілкування», яку ми оголосили місяць тому.

 

Питання: За вашими прогнозами, коли компанія може вийти на прибутковість? 

Відповідь: Справа в тому, що український ринок не сприяє швидкому поверненню інвестицій для операторів, які виходять на нього на етапі високого проникнення послуг мобільного зв'язку. Ми вийшли на ринок, коли проникнення мобільного зв'язку в Україні наближалося до 70%, причому протягом першого року життя life:) проникнення впритул наблизилося до 100%. Держава ніяк не захистило інвестиції, зроблені нами як третім оператором. Виходячи з цього, повернення інвестицій розтягнувся в часі в порівнянні з нашими конкурентами, які виходили на абсолютно порожній ринок. До того ж, я вважаю, що Україна - єдина країна в Європі, де існує «кріпосне право» на абонента. По-перше, абонент не може легко переходити з однієї мережі в іншу через відсутність такої послуги як переносимість номера. По-друге, через високі ціни на міжмережеві дзвінки, абоненту невигідно виходити «за Межі своєї Мережі», тому більше 80% всього трафіку замикається усередині мережі кожного оператора. Це унікальна модель - ні в одній іншій країні світу такого не відбувається. Ці два фактори також відсувають повернення інвестицій.

 

Питання: Але акціонери ставлять перед вами завдання вийти на прибуток?

Відповідь: Завдання вийти на прибутковість є, але вона не стоїть першою у списку пріоритетів. Враховуючи поточну економічну нестабільність, ми пропрацювали різні сценарні плани розвитку компанії, що охоплюють в тому числі і такі чинники, як зміна ставок інтерконекту, ризики девальвації національної валюти тощо. При поточній динаміці виручки та показника EBITDA навіть короткострокова перспектива виглядає досить оптимістично. Але було б безвідповідально з мого боку заявляти про якісь конкретні прогнози вже зараз. Хотів би також акцентувати увагу на одному важливому моменті. Ми дуже скрупульозно відстежуємо світові тренди, пов'язані з поверненням інвестицій операторів, які опинилися у схожій c нами ситуації - більш пізнього виходу на ринок. І ми бачимо, що при поточних ринкових умовах, ми йдемо навіть з випередженням (повернення інвестицій - ІФ) у порівнянні з аналогічними операторами в інших країнах. Діапазон повернення інвестицій третіх операторів на насичених ринках складає від 6 до 8 років. Я впевнений, що ми вкладемося в ці терміни. 

 

Питання: Хотілося б торкнутися такого питання як інтерконнект. Нещодавно НКРЗ затвердила нові ставки і швидше за все з наступного року вони будуть обов'язковими для всіх операторів. Як ви вважаєте, чи допоможе це перенести питання взаєморозрахунків між операторами з судової площини в договірну?

Відповідь: Це питання досить об'єктивне. Існує 3 основні моделі - американська, європейська та модель, імплементована на деяких ринках, що розвиваються. За європейською моделлю ставка базується на принципах економічної собівартості і, як правило, вона проходить декілька етапів - спочатку введення асиметричних ставок, що дозволяє зрівняти гравців, що мають різний термін виходу на ринок; після цього ставки стають симетричними і потім ставка поступово знижується. Другий підхід - американський . Ставка опускається нижче собівартості, це технічна ставка (на рівні 2-3 центів), яка дозволяє вести облік трафіку і здійснювати взаєморозрахунки між операторами, до речі, зараз її ж рекомендує і комісія ЄС, як найбільш перспективну. І третя модель (bill and keep) - це коли ставка дорівнює нулю. Оператор отримує гроші з абонента і залишаєте їх собі. В Україні ж за великим рахунком перемішано все з усім і головне - відсутня державна стратегія з цього питання. Регуляторний акт визначення операторів з істотною ринковою часткою суперечить закону "Про телекомунікації". Згідно з ним - вищевказаним оператором є оператор, у якого частка доходів перевищує 25%. Незважаючи на це регулятор визначив ринки і сформулював, що на певних ринках всі оператори визнані домінуючими. 

 

life logo

 

Питання: З вашої точки зору яка повинна бути ситуація з інтерконектом? 

Відповідь: З моєї точки зору існує єдиний вихід зі сформованої ситуації - перехід на іншу модель обліку трафіку , близьку до американської, коли відбувається практично повне обнулення трафіку. При такій моделі повинна бути встановлена ​​технічна цифра для його обліку. Нехай це буде 2-5 копійки. При цьому, на моє глибоке переконання, ставка повинна бути нижчою, ніж фактична собівартість. Такий підхід буде стимулювати зростання споживання мобільних послуг і нарешті розв'яже гордіїв вузол, яким сьогодні стало питання інтерконнекта. 

 

Питання: Як ви думаєте - чи прийде до цього регулятор?

Відповідь: За великим рахунком це питання до держави. Давайте не забувати, що телекомунікаційний ринок є важливим учасником у створенні валового продукту країни. Наприклад, його ВВП частка в розвинених країнах близько 5%. Тому, як правило, держави роблять все від них залежне, щоб всіляко стимулювати і підштовхувати розвиток цієї галузі. Що ми бачимо сьогодні в Україну? Протягом останніх трьох років телекомунікаційний ринок «застиг» на зовсім несуттєвою для такої країни як Україна на цифрі в 3 млрд. доларів. Ми навіть не почали рухатися в сторону докризового показника в 6 млрд. доларів. 


Питання: Ще щодо питання інтерконнекта. Нещодавно в пресі з'явилася інформація, що "Київстар" розриває договори з іншими операторами, починаючи з 1 січня 2012 року.

Відповідь: Так. Ми з подивом отримали повідомлення від "Київстару" про одностороннє розірвання договору, починаючи з 1 січня наступного року. Для нас до цих пір не зрозуміла мотивація такого кроку. Публічно компанія заявила, що рішення пов'язане з введенням нових ставок інтерконекту. Але з моєї точки зору, ця теза не витримує ніякої критики. У редакції договору, який ми уклали в цьому році, чітко прописано: у разі прийняття нових регуляторних актів обидві сторони повинні внести відповідні коректування в той же договір. 

 

Питання: "Київстар" запропонував якісь варіанти розвитку подій у своєму повідомленні? Може обговорення нового договору?

Відповідь: Ми не отримали ніяких пропозицій нової версії договору. Наскільки нам відомо, на поточний момент, ще дві компанії - "МТС" і Vega підтвердили отримання такого повідомлення про розрив договору. З моєї точки зору, такі дії - безвідповідальні і вже точно не сприяють здоровій конкуренції. Більш того, в розумінні телекомунікаційного ринку - це одностороннє оголошення війни. Я дуже сподіваюся, що така ситуація не призведе до реальних мережевих війн, таким як обмеження обсягів трафіку.

 

Питання: А яка у вас ситуація в даному питанні з іншими операторами на поточний момент? 

Відповідь: З МТС ми домовилися про умови на наступний рік і зафіксували їх у договорі. У нас, з моєї точки зору, йде досить плідний діалог з новим менеджментом МТС, який добре розуміє проблематику галузі, в тому числі і важливість регулювання інтерконекту.

 

Питання: Розкажіть про ваші інвестиційні плани. 

Відповідь: life:) продовжує інвестувати, що показує - акціонери вірять в компанію. Ми будуємо нові базові станції, постійно поліпшуємо покриття і ємність мережі. На даний момент наша мобільна мережа покриває 97% населення країни, це всі населені пункти, де проживає понад 3 тис. осіб.


Питання: Наступного року у що ви будете інвестувати?

Відповідь: Є кілька великих проектів на наступний рік. Перший напрямок, за яким ми вже почали активно працювати в цьому році - це підготовка до Євро-2012. А саме - створення, поліпшення, тестування покриття на нових об'єктах інфраструктури, в аеропортах, на дорогах, стадіонах. Крім того - велика частина інвестицій в 2012 році буде спрямовуватися на збільшення ємності мережі в регіонах з активним зростанням абонентської бази. Третя частина інвестицій буде спрямована на розширення покриття, з тим, щоб перейти з цифри 97% до параметру в 99%. Це, за великим рахунком, ще близько 30% від усіх інвестицій, які вже були зроблені до цього. 

 

Питання: Скільки ви плануєте інвестувати в наступному році?

Відповідь: Йдеться про десятки мільйонів доларів. 

 

Питання: Чи буде збільшено обсяг у порівнянні з цим роком?

Відповідь: Так, звичайно. Зростання інвестицій чітко «прив'язане» до динаміки абонентської бази, тому частина витрат буде направлена ​​на збільшення ємності, частина - на зростання покриття. Вже сьогодні можу сказати, що з урахуванням значного зростання абонбази, більша частина інвестицій буде направлена ​​в ємність мережі.

 

Питання: Обидва ваших конкурента на ринку мобільного зв'язку активно впроваджуються на ринок фіксованого широкосмугового доступу в Інтернет. Чи має "Астеліт" плани виходу на цей ринок? 

Відповідь: Звичайно, фіксований доступ в Інтернет буде визначати зростання ринку в найближчі роки. Однак цей ринок - понад конкурентний, і в цьому його слабкість. До того ж, він вимагає великих капіталовкладень, при цьому терміни повернення і ризики ще більше ніж у мобільному бізнесі. Думаю, що для мобільного бізнесу доцільніше говорити про розвиток технологій наступного покоління (наприклад, LTE), які здатні забезпечити швидкість аналогічну FTTB, при цьому залишаючись економічно виправданими. Ми також бачимо великий інтерес до певних альянсів з боку поточних операторів фіксованого доступу. Наприклад, зараз ми ведемо переговори з великими гравцями, які зацікавлені у створенні комплексної пропозиції мобільного та фіксованого Інтернету. Я вважаю, що подібний альянс - вигідний і правильний шлях. 

 

3g

 

Питання: У якій формі може з'явитися такий альянс, і що він може запропонувати абоненту? 

Відповідь: Я не кажу про злиття і поглинання. Це форма співпраці, коли два незалежні оператора надають комплексну послугу. Причому форми взаємодії можуть бути різними: це стосується і каналів збуту, і маркетингу, і білінгу.

 

Питання: Тобто, я правильно розумію, що стратегічних планів виходити на цей ринок в якості окремого гравця у вас немає?

Відповідь: Ніколи не говори "ніколи ". Але на даний момент - ми обговорюємо тільки альянси.

 

Питання: Якщо альянс буде мати місце, то послуга може бути запропонована в наступному році?

Відповідь: Так-так. Мова йде не про якійсь далекій перспективі, а про найближчому осяжному майбутньому. 

 

Питання: Чи могли б підвести якийсь підсумок вашої діяльності за майже рік на посаді генерального директора "Астеліту". Що вдалося досягти? 

Відповідь: Думаю, що варто розділити підсумки року на цифрові і якісні. Якщо говорити про цифри, то, перш за все, хочу відзначити, що нам вдалося наростити активну абонентську базу на один мільйон абонентів. З моєї точки зору - це суттєве досягнення, враховуючи високе проникнення ринку. Крім того, вдалося зібрати талановиту управлінську команду, яка вміє працювати на високих швидкостях і будувати високоефективний бізнес. Орієнтація на результат, якою пронизана вся команда, дала нам зростання показника EBITDA (виріс на 37% в порівнянні з початком року) і доходу - на 21%. Ще, на мою думку, компанія стала більш гнучкою, відкритою, ми частіше зустрічаємося, обговорюємо більше ті чи інші ідеї, багато рішень приймаємо колегіально. Окремо зазначу, що за цей рік вдалося вибудувати довірчі відносини з наглядовою радою, з акціонерами. Це дозволяє оперативно приймати стратегічні рішення. Я з великою впевненістю дивлюся в майбутнє, тому що компанія впевнено рухається вперед. 

 

 

Джерело: Інтерфакс-Україна 

Автор : btamedia